stambyte

visst ja, jag har ju en blogg.
Jag ska inte försöka komma med dumma bortföklaringar till att det är glest mellan inläggen här, men jag tror att det har med gravitationen att göra. Speciellt då det är fullmåne.
Nej nej nej, det var ju skrönwalls "teori" om varför man sover taskigt när det är fullmåne.
Nånting med att alla organ känner sig obekväma i den kropp man har fått. Helt sjukt om du frågar mig.

Öhhh....lovade ju för en tid sen att jag skulle skriva några rader om stambytet som pågår där jag bor.
Har för mig att det var apråpå Hankys väggmålningsbekymmer.
Hur det nu skulle ha ett samband är dock oklart för tillfället.

Till att börja med var jag positiv till detta projekt. Att få sitt badrum renoverat är ju inte alla förunnat.
Eller det kan väl alla göra om det finns tid och pengar.
Framför allt pengar.
Lugn, jag halkar inte in på sidospår, utan det har med allt att göra.

Om det vore så att jag inte var villig att betala ett öre extra för det här projektet hade mitt badrum varit lika intressant, smakfullt och rogivande som följande illustration:



-------------------------------------------------

I                                                               I
I                                                               I
I                                                               I
I                                                               I
I                                                               I
I                                                               I
I                                                               I
I                                                               I

-------------------------------------------------

Det var den tråkigaste figuren jag kunde komma på för tillfället.

Så jag tänkte att nu ska jag brassa på och skaffa mig badrummet jag alltid velat haft.
Jag gick till en badrumsaffär och stelnade till när jag kollade på prislapparna.
Det är för mig obegripligt att det kan vara så satans dyrt med inredning bara för att det är till ett badrum.

Men efterhand började jag fölika mig med priserna och det slutade med en herrejössesdyr uppsättning möbler, kakel och klinker.
-"Men du får ju igen det när du säljer lägenheten" heter det....
mmmm......det ska jag fan ha..

Hursomhelst.
Jag är väldigt nöjd med mina tillval.
Längtar tills det är klart och när jag för första gången kliver upp på morgonen och kliver in på det uppvärmda golvet och ställer mig i den nya duschen och värms upp så det ångar i hela lägenheten.

För det här med dusch är något som fallar under kategorin av saker som man tar för givet men som gör så ont att inte ha.
Men föreningen, eller om det är byggföretaget, är ju inte känslokalla. Trodde jag i alla fall.
Utanför min port står det något som liknar en korvkiosk på hjul.
Skillnaden är att det inte finns nån lucka där det tittar ut en glad korvgubbe med vit mössa på skallen.
Nej över en sidan står det med stora bokstäver: TOA OCH DUSCHVAGN VID STAMBYTEN
I vagnen finns två små rum som var och ett innehåller toalett och dusch.
Jag var sleptisk i början, men efter någon vecka kom jag in i rutinerna att ta min lilla väska med toalettartiklar och pallra mig ner till vagnen för att uträtta de behov som förestod.
Jag lade märke till att det högra rummet var aningen fräschare än det vänstra, så det blev en del av rutinen att alltid gå på den högra toaletten.
Tills en dag.....
En morgon, omkring 05:30, gick jag ned till vagnen för att duscha liv i min kropp.
Vanan trogen väljer jag den högra dörren.
Men efter uppskattningsvis tre sekunder vänder jag och slinker genast in i det vänstra rummet.
Anledningen:
Duschkabinen var till bredden fylld med en brun sörja innehållande, håll i er nu, BAJS och vatten.
Min teori är att det blivit nån form av baksug i avloppet och bajset valde att ta en annan väg en vad den brukar göra.
Muddrarn kanske vet.
Det var ingen trevlig syn så tidigt på morgonen.
Som tur var så kunde jag utan besvär använda den vänstra duschen.

Denna vagn är utrustad med en s.k. avfallskvarn. Av namnet att döma så är det en mojäng som maler ner det förmodligen redan, av erfarenhet, icke så fasta bajset till en för de underdimensionerade mer lätthanterlig massa att ta and om.
Första gången jag hörde kvarnen dra igång höll jag, ironiskt nog, på att skita ner mig.
Det kan inte vara meningen att dessa kvarnar ska låta som en grävmaskin som hackar sönder ett berg.

Efter följande erfarenhet kan till och med jag konstatera att så inte är fallet.
Det var en kväll, efter bajs-i-duschen upplevelsen, då jag skulle gå ner och bortsa tänderna.
Duschkabinen och handfatet var vattenfyllda, ja det var bara vatten.
Men det luktade vedervärdigt.
Jag lyfta försiktigt på toalocket och vad som mötte mina ögon vill jag helst av allt radera.
Den var precis full med skit.
Jag smällde igen locket och bytte till den andra toan.
Lustigt nog, eller turligt nog, har den ena toaletten fungerat när den andra har fuckat upp.
Min granne berättade att när han skulle utföra morgonens bestyr och valt fel dörr hade bajset avancerat till golvet.....

Ovan nämnda skit-i-duschen-upplevelse har upprepat sig en gång till.
Jag tycket att det är väldigt illa av byggbolaget, eller vilka det nu är som kan stå till svars för dessa vagnar, att inte ställa dit väl fungerande vagnar så man slipper dessa obehagliga överraskningar.

Eller är det så att det trots tydliga instruktioner är så att folk som går dit slänger saker i toaletten som absolut inte bör vara där.
Är det nån av er som läser detta som har missat att man i en toalett bara sköljer ner piss och skit med det papper man torkat arslet med??
En toa är inte nån jävla miljöstation där man kan slänga gamla soffor och vitvaror som gjort sitt.
Eller har vissa tolkat ordet "avfallskvarn" fel och trott att det innebär att det är hushållsavfallen ska malas ner??
Hjälp mig att förstå hur det kan inträffa.

Min granne berättade en sak som fick mig att misstänka att det är människorna som bor här, förutom han och jag då, som orsakat dessa problem.
Eftersom vi inte har vatten i lägenheterna så är trapphuset utrustad med en vattenslang med en kran och en tratt på varje våning där det är tänkt att man ska göra sig av med diskvatten och dylikt.
Det var en murare som berättade för honom att det var en person i det första huset de utförde jobbet i som helt fått det här med tratt och vagn om bakfoten.
Han/hon satte sig helt sonika och sket i tratten i trapphuset.

Jag försöker förstå vad denna person tänkte när han/hon satt, eller halvstod med tanke på trattens höjd, i trapphuset och gjorde tvåan i tratten.
Det finns, åtminstone i min hjärna, många och svåra hinder som skall passeras innan jag tillåter mig sjäv att dra ner byxorna och skita i en tratt i ett trapphus.
Men jag kanske är pryd.....

anyway
stambyte suger
Men nu är det inte många veckor kvar tills det är klart.

Då ska jag njuta av mitt nya badrum.

detta om detta 


Kommentarer
Postat av: Johansomfan

månen är satans påfund.. drar i alla mina lemmar!

2008-11-17 @ 00:27:18
URL: http://hanky.blogg.se/
Postat av: Hank

Är det fullmåne nu? Det kliar och skriker i hela min kropp...

Men, det var tamejfan det konstigaste jag hört, att skita i en tratt. Men det har lite att göra med morgonens inlägg på Hanky.

Ha en fin dag AKA.

2008-11-17 @ 07:13:14
URL: http://hanky.blogg.se/
Postat av: Anders

det enda jag hört om fullmånen e att brudarna blir kåta, men det är sant.

2008-11-17 @ 20:58:52
URL: http://scorched.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0